تصاویر ماهواره ای Pleiades-1A

تصاویر ماهواره ای Pleiades-1A

تصاویر ماهواره ای Pleiades-1A با برخورداری از رزولوشن نیم‌متری گزینه‌ای مطلوب برای کاربردهای کارتوگرافی است. این ماهواره توسط Airbus DS توسعه داده شد و در سال 2011 در مدار قرار گرفت. Pleiades-1A اولین ماهواره‌ای بود که Airbus با قدرت تفکیکی بهتر از یک متر برای تصاویر تجاری ارائه نمود که در زمان خود و البته کماکان بسیار قابل توجه بوده و هست. اگر بخواهیم همتایی برای این ماهواره از شرکت آمریکایی MAXAR در نظر بگیریم؛ قطعا ماهواره GeoEye-1 را انتخاب خواهیم کرد.

تصاویر ماهواره ای Pleiades-1A
ماهواره Pleiades-1A

چابکی بالای این ماهواره منجر به آن شده است تا بتواند به صورت Single-pass، تصاویر Stereo و یا حتی Tri-Stereo اخذ نماید. تصاویر ماهواره ای Pleiades-1A در حالات Stereo و Tri-Stereo در پروژه‌های با موضوع مدلسازی سه‌بعدی کاربرد دارند. از جمله این پروژه‌ها میتوان به تولید DSM و DTM اشاره کرد. برای مدلسازی سه‌بعدی باید از دو زاویه (همچون دو چشم) به یک شی نگاه کرد. حال هر چه از زوج‌زاویه‌های بیشتری به یک شی نگاه کنیم؛ این امکان را خواهیم داشت که مدلی کاملتر از آن شی بدست آوریم. مزیت Tri-Stereo نیز دقیقا در همین ویژگی است. در نتیجه داشتن تصویر Tri-Stereo در مواردی از قیبل مناطق کوهستانی و شهرهای با ساختمان‌های بلندمرتبه از اهمیت بالاتری برخوردار است.

مقایسه تصاویر ماهواره ای استرئو و تری استرئو
مقایسه تصویر TriStereo نسبت به تصویر Stereo از دیدگاه پوشش مناطق پنهان

این ماهواره محدوده طیفی پانکروماتیک را با رزولوشن نیم متری اخذ میکند. باندهای MS هم که طبق معمول با قدرت تفکیک کمتری (2 متر) اخذ میشوند. این به معناست که تولید تصویر رنگی با رزولوشن نیم متر ممکن خواهد بود. البته برای تولید این محصول باید پردازش Pan-sharpening را به این تصاویر اعمال نمود.

در ارتباط با باندهای طیفی هم باید گفت که علاوه بر باندهای مرئی (RGB)، صرفا باند NIR اخذ میشود. گرچه ظاهرا داشتن فقط یک باند فراتر از باندهای معمول کمک چندانی نمیکند؛ اما باید تاکید کرد که محدوده طیفی مادون قرمز از کاربردهای متعددی در ارتباط با پایش پوشش گیاهی برخوردار است. مخصوصا جمع شدن این خصوصیت با رزولوشن بالا، باعث شده است که بتوان کاربردهایی در زمینه کشاورزی دقیق را از تصاویر ماهواره Pleiades-1A انتظار داشت.

از نکات قابل توجه دیگر، راجع به تصاویر ماهواره ای Pleiades-1A، دقت تعیین موقعیت آن است. برای توصیف دقت تعیین موقعیت میتوان از پارامترهای گوناگونی استفاده کرد. یکی از پارامترهای رایج در این زمینه، CE90 است. پارامتر CE90 برای این تصاویر حدود 3 متر برآورد شده است. البته این مقدار در شرایطی است که فرآیند زمین‌مرجع‌سازی تصاویر به صورت مستقیم انجام شده باشد و از نقاط کنترلی استفاده نشده باشد.

کاربران میتوانند با داشتن نقاط کنترل زمینی دقت تعیین موقعیت تصاویر را تا یک متر ارتقاء دهند. این نقاط کنترل میتواند از منابع و روش‌های مختلفی تهیه شود. از این دست میتوان به روش برداشت میدانی اشاره کرد که البته میتواند هزینه‌های قابل توجهی داشته باشد. روش دیگری که ممکن است در برخی از شرایط کارایی داشته باشد؛ استفاده از نقشه‌های سازمان‌های متولی تهیه نقشه است. در این زمینه گزینه در دسترس برای ما در ایران نقشه‌های غیرپوششی سازمان نقشه‌برداری است.

سفارش تصاویر ماهواره ای Pleiades-1A

معمولا سفارش تصاویر ماهواره‌ای به گونه‌ای است که باید حتما حداقل مساحت را رعایت نمود. گاهی پیش می‌آید که منطقه مورد مطالعه مثلا پنج کیلومتر مربع است. در صورتی که شرط حداقل سفارش برای اغلب ماهواره‌ها چندین برابر این مقدار است. این یعنی هزینه کردن برای منطقه‌ای که اصلا نیازی به آن نداریم.

از مزایای تصاویر ماهواره ای Pleiades-1A این است که چنین قیدی وجود ندارد. در نتیجه در کمال آرامش میتوانید حتی صرفا یک کیلومتر مربع از تصاویر آرشیو ماهواره را سفارش داده و صرفا برای همان محدوده هزینه کنید. تامین تصاویر ماهواره با قیمت مناسب و بین المللی و بدون محدودیت­های رایج از قبیل حداقل مساحت قابل سفارش، از اهداف ما در آرسین است. الحمدلله تا الان موفق شدیم که این هدف را برای Pleiades-1A محقق کنیم. برای تامین تصاویر ماهواره ای Pleiades-1A با ما در ارتباط باشید.

تیم تحریریه آرسین
ما در تیم تحریریه آرسین تلاش میکنیم تا مطالبی مفید راجع به سیستم‌های تصویربرداری ماهواره‌ای و کاربردهای تصاویر ماهواره‌ای تهیه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *