تصاویر ماهواره ای Pleiades-1B

تصاویر ماهواره ای Pleiades-1B در کنار تصاویر ماهواره Pleiades-1A، با برخورداری از رزولوشن نیم متری، سال­‌ها (تقریبا یک دهه) بهترین (از نظر رزولوشن) گزینه Airbus DS در بازار تصاویر ماهواره‌­ای بوده‌اند. این ماهواره فرانسوی توسط Airbus DS طراحی و توسعه پیدا کرد و نهایتا در ماه پایانی سال 2012 در مدار قرار گرفت.

تصاویر ماهواره ای Pleiades-1B

مدار این ماهواره و ماهواره Pleiades-1A یکسان است. به لطف این موضوع هر نقطه دلخواهی از سطح کره زمین در طول روز لااقل یک مرتبه توسط یکی از این دو ماهواره قابل مشاهده خواهد بود. البته این مهم صرفا ناشی از همکاری مشترک این دو ماهواره نیست. بلکه چابکی بالایی که در طراحی و ساخت این ماهواره‌ها لحاظ شده است هم در این موضوع بسیار موثر است. 

به لطف رزولوشن بالا، این ماهواره همواره یکی از گزینه‌های مناسب برای کاربردهای کارتوگرافی بوده است. البته قابلیت اخذ تصاویر Stereo و یا حتی Tri-Stereo نیز، کاربردهای مدلسازی سه‌بعدی را با استفاده از تصاویر این ماهواره ممکن ساخته است. در نتیجه این تصاویر در پروژه‌های تولید DSM و DTM مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از چالش‌های موجود در پروژه‌های مدلسازی سه‌بعدی مناطق شهری با ساختمان‌های بلندمرتبه، احتمال وقوع مناطق پنهان است. تصاویر Tri-Stereo در این حالات مورد استفاده قرار میگیرد.

مقایسه تصاویر ماهواره‌ای استرئو و تری استرئو
مقایسه تصویر TriStereo نسبت به تصویر Stereo از دیدگاه پوشش مناطق پنهان

از نکات قابل توجه راجع به ماهواره‌­های Pleiades (همچون ماهواره‌های آمریکایی شرکت MAXAR) آن است که از جمله معدود ماهواره­‌هایی هستند که شرکت Google برای تامین داده­‌های سامانه Google Earth از آن استفاده می‌نماید.

سفارش تصاویر ماهواره ای Pleiades-1B

یکی از چالش‌هایی که همیشه در مسیر خرید تصاویر تجاری وجود داشته است؛ شرط حداقل مساحت است. این شرط مخصوصا وقتی که محدوده مورد مطالعه چندان بزرگ نیست (مثلا در حد 10 کیلومتر مربع) مانعی برای انجام پروژه محسوب میشود. چراکه منجر به افزایش قابل توجه هزینه‌ها میشود. ما در آرسین موفق شدیم که این شرط را برای تصاویر این ماهواره برداریم. در نتیجه حتی اگر محدوده مورد نظرتان 1 کیلومتر مربع است؛ میتوانید روی آرشیو تصاویر ماهواره ای Pleiades-1B حساب باز کنید. تامین تصاویر ماهواره‌ای با قیمت مناسب و بین المللی و بدون محدودیت­‌های رایج از قبیل حداقل مساحت قابل سفارش، از اهداف ما در آرسین است. برای تامین تصاویر ماهواره ای Pleiades-1B با ما در ارتباط باشید.

تیم تحریریه آرسین
ما در تیم تحریریه آرسین تلاش میکنیم تا مطالبی مفید راجع به سیستم‌های تصویربرداری ماهواره‌ای و کاربردهای تصاویر ماهواره‌ای تهیه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *